Dorabianie
korka chłodnicy
|
|||||
¬ Powrót |
|||||
|
|||||
1. Projekt |
Projekt
nakładki na korek chłodnicy został wykonany programem Solid Edge. Wymiary
wewnętrzne zostały pobrane z nieoryginalnego korka jaki posiadałem.
Przypuszczam, że w zależności od korka, wymiary mogą się różnić. Osobiście
zmierzyłem trzy różne zamienniki i wymiary za każdym razem były takie
same. Nakładka
posiada 8 frezów ułatwiających odkręcanie, zaś na czole posiada 1mm
wytoczenie umożliwiające zamocowanie wklejki. Faza na krawędzi nadaje
nakładce ładniejszy wygląd. |
||||
|
|
||||
2. Wytoczenie nakładki |
Nakładkę
można wytoczyć w dowolnej firmie lub, jeżeli się ma własną tokarkę,
osobiście. Wykonanie jej z aluminium wiąże się jednak z późniejszymi
kłopotami z malowaniem. Aluminium szybko się utlenia przez co wymaga
stosowania specjalistycznych podkładów. Dodatkowo korek chłodnicy nagrzewa
się do temperatury ok. 65- Nakładkę
można wykonać również ze stali nierdzewnej. Odpowiednia obróbka na wysoki
połysk, w tym przypadku, powinna udać się bez większych problemów. Jedynym
mankamentem może być wyższa cena materiału. Koszt toczenia wydaje się być
jednak na tyle wysoki, iż w porównaniu z różnicą w cenie materiału ten aspekt
można sobie również podarować. Swoją
nakładkę wykonałem ostatecznie ze zwykłej stali. Gdybym chciał ją wykonać na
wysoki połysk mógłbym skorzystać z usług zakładu galwanizacyjnego (zabawy
w galwanizację nie polecam). Po takiej operacji efekt powinien być
porównywalny z polerowną stalą nierdzewną. Koszt chromowania wydaje się
być jednak na tyle wysoki, że w takiej sytuacji najrozsądniej było by wykonać
nakładkę od razu ze stali nierdzewnej. Na połysku osobiście mi nie zależało
więc, z uwagi na potrzebę lakierowania wysokotemperaturowego, zwykła
stal wydawała się najlepszym rozwiązaniem. Ewentualne
wykorzystanie innych materiałów, w tym nieżelaznych, pozostawiam bez
komentarza. |
||||
|
|
||||
3. Przycinanie korka |
Aby można
było wpasować korek chłodnicy do wytoczonej wcześniej nakładki należy pozbyć
się charakterystycznych uszu w korku zastępczym. W przypadku korzystania
z piły tarczowej należy co jakiś czas schładzać powierzchnię korka tak
aby nie uszkodzić gumowej uszczelki. Uszy korka należy obciąć tak aby
nastąpiło ciasne pasowanie zmodyfikowanego korka z nakładką. [korek z góry] [korek z dołu] [korek obcięty z
góry] [korek
obcięty z dołu] [pasowanie] |
||||
|
|
||||
4. Lakierowanie |
Lakierowanie
powierzchni nagrzewających się powyżej temperatury [podkład
aluminiowo-cynkowy] [czarna
baza akrylowa] [klar
wysokotemperaturowy] |
||||
|
|
||||
5. Mocowanie wklejki |
Po
wydrukowaniu wklejki (najlepiej na drukarce laserowej) należy ją ostrożnie
wyciąć a następnie, przykleić na nie wyschnięty do końca klar
wysokotemperaturowy. Następnie aby zabezpieczyć papier wklejki przed
czynnikami zewnętrznymi należy ją kilkakrotnie potraktować klarem
wysokotemperaturowym. |
||||
|
|
||||
6. Wnioski |
Jak widać
nowy korek wygląda zdecydowanie lepiej niż zamiennik. Dzięki temu, iż uszy
zamiennika zostały obcięte nowy korek jest tylko niewiele większy i cięższy
niż oryginał. Obcięcie uszu nie wpływa przy tym na samo działanie korka.
Frezy ułatwiające odkręcanie, wytoczenie na czole, wklejka z napisami oraz
dobrej jakości lakier nadały korkowi profesjonalny wygląd. Czarny kolor
maskuje przy tym korek i, w przeciwieństwie do nakładki wykonanej na
wysoki połysk, nie zakłóca linii kolorystycznej motocykla. Poniżej
zamieszczam porównanie zamiennika z nowym korkiem: |
||||
|
|||||
©2007 - Grzegorz
Kamiński, Yamaha FZX 750 '87 |
|||||