Lakierowanie silnika

Informacje

¬ Powrót

Galeria

Kontakt

Linki

 

1. Przygotowanie

Niniejszy opis lakierowania silnika sprowadza się do przywrócenia oryginalnego wyglądu cylindrom. W przypadku pozostałych elementów silnika sposób postępowania może być podobny. Pragnę jednak zauważyć, iż malowanie powierzchni cylindrów jest najbardziej kłopotliwe ze względu na wysoką temperaturę do jakiej się one nagrzewają. Podany przeze mnie sposób lakierowania silnika konsultowałem wcześniej z różnymi osobami (między innymi z Arkiem z Warszawy który, de facto, lakierowaniem motocykli para się profesjonalnie: AMD Motorcycle Design). Doszliśmy do wspólnego wniosku, iż jedynie cylindry (i okolice) wymagają zastosowania lakieru wysokotemperaturowego. Pozostałe elementy silnika, po odpowiednim przygotowaniu, można kryć zwykłym lakierem akrylowym (osobiście nie testowałem, jednak z opisu Arka wynika, iż nie miał z tym żadnego problemu).

Aby uzyskać idealny efekt cylindry, oczywiście, należy wcześniej wymontować. Z uwagi na fakt, iż nie zawsze jednak mamy czas i ochotę na rozbieranie motocykla – zwłaszcza w sezonie – osobiście polecam pozostawienie silnika w spokoju.

Aby lakier dobrze się trzymał powierzchni cylindrów należy wcześniej dokładnie je oczyścić z luźnych elementów starej powłoki lakierniczej, rdzy i brudu.

Jeżeli silnik został wcześniej rozebrany to do usunięcia starej powłoki lakierniczej można użyć zmywacza do lakieru (do dostania w każdym sklepie z lakierami). Fanatycy mogą dodatkowo poddać cylindry piaskowaniu.

W sytuacji gdy usuwanie całej starej powłoki lakierniczej nie jest wymagane szczotka druciana i papier ścierny w zupełności wystarczą do pozbycia się luźnych elementów powłoki.

Do pozbycia się plam ze smaru, oleju, silikonu i substancji smolistych najlepiej jest użyć odpowiedniego odtłuszczacza (do dostania w każdym sklepie z lakierami).

Przed rozpoczęciem lakierowania należy dodatkowo zabezpieczyć taśmą maskującą (do dostania w każdym sklepie z lakierami) srebrne elementy cylindra (charakterystyczne 6 żeberek).

 

 

2. Lakierowanie

Z uwagi na fakt, iż cylindry nagrzewają się do temperatury ok. 65-100°C, zaś standardowy lakier akrylowy wytrzymuje tylko ok. 60°C, do lakierowania należy wykorzystać lakier wysokotemperaturowy. Z aerozoli osobiście polecam czarny lakier firmy MOTIP wytrzymujący temperaturę rzędu 650°C (w świetle jarzeniówki, niestety, ten lakier nie jest już taki czarny). Lakiery wysokotemperaturowe, w przeciwieństwie do zwykłych lakierów akrylowych, stosuje się bezpośrednio na dobrze oczyszczoną i odtłuszczoną powierzchnię.

Należy pamiętać, iż w pomieszczeniu gdzie lakierowane będą cylindry nie powinno być zbyt zimno (efekt Coca-Coli), czy też zbyt wilgotno.  Pomieszczenie powinno być również, w miarę możliwości, wolne od pyłów.

Jeżeli silnik został wcześniej rozebrany na części malowanie można przeprowadzić za pomocą aerozolu (opis lakierowania można znaleźć na puszcze z aerozolem).

Jeżeli cylindry nie zostały wymontowane lakierowanie można przeprowadzić za pomocą pędzelka 3-5mm z delikatnym włosiem (do dostania w większości sklepów z lakierami/farbami).

Przed rozpoczęciem lakierowania należy odpowiednio wymieszać lakier zgodnie z instrukcją podaną na puszcze z aerozolem.

Bezpośrednio przed malowaniem należy napylić niewielką ilość lakieru do wcześniej przygotowanego pojemnika (ja do tego celu wykorzystałem zatyczkę z puszki aerozolu). Następnie, posługując się pędzelkiem, należy nanieść lakier na cylindry. Operację powtarzamy tak długo aż cylindry zostaną całkowicie pokryte lakierem. W przypadku tej metody pośpiech nie jest wskazany.

 

 

3. Wnioski

Jak widać po lakierowaniu cylindry wyglądają zdecydowanie lepiej. Nie widać już na nich żadnych rys, czy też plam. Czerń lakieru wysokotemperaturowego być może nie jest tak idealna jak w oryginale, jednak jest to widoczne tylko w świetle jarzeniówki i  lampy błyskowej. W świetle dziennym kolor jest taki jak trzeba.

Polecam ten zabieg wszystkim, którzy chcą odświeżyć wizualnie swój motocykl.

 

Poniżej zamieszczam porównanie cylindrów przed i po lakierowaniu:

 

[cylindry przed lakierowaniem] [cylindry po lakierowaniu]

 

©2007 - Grzegorz Kamiński, Yamaha FZX 750 '87