Lakierowanie
silnika
|
|||||
¬ Powrót |
|||||
|
|||||
1. Przygotowanie |
Niniejszy
opis lakierowania silnika sprowadza się do przywrócenia oryginalnego wyglądu
cylindrom. W przypadku pozostałych elementów silnika sposób postępowania może
być podobny. Pragnę jednak zauważyć, iż malowanie powierzchni cylindrów jest
najbardziej kłopotliwe ze względu na wysoką temperaturę do jakiej się one
nagrzewają. Podany przeze mnie sposób lakierowania silnika konsultowałem wcześniej
z różnymi osobami (między innymi z Arkiem z Warszawy który, de facto, lakierowaniem
motocykli para się profesjonalnie: AMD
Motorcycle Design). Doszliśmy do wspólnego wniosku, iż jedynie cylindry
(i okolice) wymagają zastosowania lakieru wysokotemperaturowego. Pozostałe
elementy silnika, po odpowiednim przygotowaniu, można kryć zwykłym lakierem
akrylowym (osobiście nie testowałem, jednak z opisu Arka wynika, iż nie miał
z tym żadnego problemu). Aby
uzyskać idealny efekt cylindry, oczywiście, należy wcześniej wymontować. Z uwagi
na fakt, iż nie zawsze jednak mamy czas i ochotę na rozbieranie motocykla –
zwłaszcza w sezonie – osobiście polecam pozostawienie silnika w spokoju. Aby lakier
dobrze się trzymał powierzchni cylindrów należy wcześniej dokładnie je oczyścić
z luźnych elementów starej powłoki lakierniczej, rdzy i brudu. Jeżeli silnik
został wcześniej rozebrany to do usunięcia starej powłoki lakierniczej można użyć
zmywacza do lakieru (do dostania w każdym sklepie z lakierami). Fanatycy mogą
dodatkowo poddać cylindry piaskowaniu. W sytuacji
gdy usuwanie całej starej powłoki lakierniczej nie jest wymagane szczotka
druciana i papier ścierny w zupełności wystarczą do pozbycia się luźnych elementów
powłoki. Do pozbycia
się plam ze smaru, oleju, silikonu i substancji smolistych najlepiej jest
użyć odpowiedniego odtłuszczacza (do dostania w każdym sklepie z lakierami). Przed
rozpoczęciem lakierowania należy dodatkowo zabezpieczyć taśmą maskującą (do
dostania w każdym sklepie z lakierami) srebrne elementy cylindra (charakterystyczne
6 żeberek). |
||||
|
|
||||
2. Lakierowanie |
Z uwagi na
fakt, iż cylindry nagrzewają się do temperatury ok. 65- Należy
pamiętać, iż w pomieszczeniu gdzie lakierowane będą cylindry nie powinno być zbyt
zimno (efekt Coca-Coli), czy też zbyt wilgotno. Pomieszczenie powinno być również, w miarę
możliwości, wolne od pyłów. Jeżeli
silnik został wcześniej rozebrany na części malowanie można przeprowadzić za
pomocą aerozolu (opis lakierowania można znaleźć na puszcze z aerozolem). Jeżeli cylindry
nie zostały wymontowane lakierowanie można przeprowadzić za pomocą pędzelka 3-5mm
z delikatnym włosiem (do dostania w większości sklepów z lakierami/farbami).
Przed rozpoczęciem
lakierowania należy odpowiednio wymieszać lakier zgodnie z instrukcją podaną
na puszcze z aerozolem. Bezpośrednio
przed malowaniem należy napylić niewielką ilość lakieru do wcześniej
przygotowanego pojemnika (ja do tego celu wykorzystałem zatyczkę z puszki aerozolu).
Następnie, posługując się pędzelkiem, należy nanieść lakier na cylindry. Operację
powtarzamy tak długo aż cylindry zostaną całkowicie pokryte lakierem. W przypadku
tej metody pośpiech nie jest wskazany. |
||||
|
|
||||
3. Wnioski |
Jak widać po
lakierowaniu cylindry wyglądają zdecydowanie lepiej. Nie widać już na nich żadnych
rys, czy też plam. Czerń lakieru wysokotemperaturowego być może nie jest tak
idealna jak w oryginale, jednak jest to widoczne tylko w świetle jarzeniówki
i lampy błyskowej. W świetle dziennym kolor
jest taki jak trzeba. Polecam
ten zabieg wszystkim, którzy chcą odświeżyć wizualnie swój motocykl. Poniżej
zamieszczam porównanie cylindrów przed i po lakierowaniu: |
||||
|
|||||
©2007 - Grzegorz
Kamiński, Yamaha FZX 750 '87 |
|||||