Wymiana
tłumików na Marving
|
|||||
¬ Powrót |
|||||
|
|||||
1. Zakup i dostawa |
Tłumiki
które wybrałem, a następnie zamówiłem, to Marving Y/2087/BC. Osobiście podobają
mi się najbardziej (jednak, jak zawsze, to kwestia gustu). Kupiłem je
w niemieckim sklepie MGH-Bikes (info@mgh‑bikes.de).
Szybka i miła obsługa. Polecam! |
||||
|
|
||||
2. Demontaż oryginałów |
Do
demontażu oryginalnych tłumików wystarczy klucz z grzechotką wymienną wraz
z przedłużeniem oraz klucze płaskie (najlepiej oczkowe). Warto również
zaopatrzyć się w jakiś materiał, który zabezpieczy demontowane tłumiki
przed niepotrzebnym porysowaniem. [grzechotka] [odkręcanie kolektorów] [tłumiki odkręcone] [tłumiki zdemontowane] |
||||
|
|
||||
3. Przycinanie kolektorów |
Kolektory
zewnętrzne należy przyciąć w miejscu spawu na rurze kolektorowej. Do tego
celu warto wykorzystać piłę tarczową. Przycięte końce należy wyrównać
pilnikiem a następnie wygładzić drobnoziarnistym papierem ściernym - w
przeciwnym przypadku jakiś paproch może dostać się do tłumika. Kolektory
wewnętrzne nie wymagają obróbki mechanicznej. |
||||
|
|
||||
4. Dorabianie odbojnika |
W sytuacji
kiedy oryginalny odbojnik stopki centralnej, po demontażu, nie będzie się nadawał
do ponownego wykorzystania należy dorobić/zakupić zamiennik – w przeciwnym
przypadku po pierwszym złożeniu stopki centralnej powstanie na lewym tłumiku
spore wgniecenie. Odbojnik można dorobić z gumowego wałka lub też zakupić w
sklepie z artykułami gumowymi podobny zamiennik i, w razie potrzeby,
odpowiednio go dopasować. [oryginalny odbojnik] [odbojnik
dorobiony] [odbojnik zakupiony] |
||||
|
|
||||
5. Montaż nowych tłumików |
Do montażu
nowych tłumików potrzebne będą te same narzędzia co w przypadku demontażu oryginałów.
Przed łączeniem tłumików z wcześniej przystosowanymi kolektorami warto je
nasmarować gdyż są ciasno pasowane. Kolektorów nie należy wpychać do tłumików
do oporu przed montażem na motocyklu, gdyż można niechcący uszkodzić
zewnętrzne elementy chromu. Obejmy zaciskowe należy nałożyć na kolektory
przed złączeniem z tłumikiem. |
||||
|
|
||||
6. Wnioski |
Jak widać nowe
tłumiki prezentują się wyśmienicie. W przeciwieństwie do innych zamienników
(Predatora czy też Lasera) wyglądają podobnie do oryginałów i nie kolidują
z linią motocykla. Wersja Marvingów jeszcze sprzed kilku lat odznaczała
się mniejszym kątem natarcia połączenia kolektorów z tłumikiem. W obecnie
dostępnej wersji kąt natarcia został zwiększony co, moim zdaniem, jest małym
mankamentem. Podobnie do oryginałów prezentują się również tłumiki Sito
jednak, moim zdaniem, mają zbyt udziwnione końcówki. Dodatkowo, w
przeciwieństwie do Marvingów, Sito posiadają, tak jak w przypadku
oryginalnych tłumików, łącznik pomiędzy wydechami co tylko niepotrzebnie
komplikuje montaż i demontaż tłumików. Dzięki
temu, iż tłumiki Marving są wykonane specjalnie do FZX’a, po montażu nie są
wymagane żadne dodatkowe regulacje ani modyfikacje. Tłumiki
mają przyjemny basowy dźwięk i nie wpływają na osiągi motocykla. Dzięki
temu, iż montaż wymaga rozcięcia rur kolektorowych w przyszłości można będzie
również bez problemu odnowić powłokę galwaniczną. Poniżej
zamieszczam porównanie oryginałów z Marvingami: [oryginał przód] [oryginał tył] [Marving przód] [Marving tył] [Marving wymiary] |
||||
|
|||||
©2007 - Grzegorz Kamiński,
Yamaha FZX 750 '87 |
|||||