Wymiana tłumików na Marving

Informacje

¬ Powrót

Galeria

Kontakt

Linki

 

1. Zakup i dostawa

Tłumiki które wybrałem, a następnie zamówiłem, to Marving Y/2087/BC. Osobiście podobają mi się najbardziej (jednak, jak zawsze, to kwestia gustu). Kupiłem je w niemieckim sklepie MGH-Bikes (info@mgh‑bikes.de). Szybka i miła obsługa. Polecam!

 

[paczka] [otwarcie paczki]

 

 

2. Demontaż oryginałów

Do demontażu oryginalnych tłumików wystarczy klucz z grzechotką wymienną wraz z przedłużeniem oraz klucze płaskie (najlepiej oczkowe). Warto również zaopatrzyć się w jakiś materiał, który zabezpieczy demontowane tłumiki przed niepotrzebnym porysowaniem.

 

[grzechotka] [odkręcanie kolektorów] [tłumiki odkręcone] [tłumiki zdemontowane]

 

 

3. Przycinanie kolektorów

Kolektory zewnętrzne należy przyciąć w miejscu spawu na rurze kolektorowej. Do tego celu warto wykorzystać piłę tarczową. Przycięte końce należy wyrównać pilnikiem a następnie wygładzić drobnoziarnistym papierem ściernym - w przeciwnym przypadku jakiś paproch może dostać się do tłumika. Kolektory wewnętrzne nie wymagają obróbki mechanicznej.

 

[oryginał vs Marving] [przycinanie kolektora]

 

 

4. Dorabianie odbojnika

W sytuacji kiedy oryginalny odbojnik stopki centralnej, po demontażu, nie będzie się nadawał do ponownego wykorzystania należy dorobić/zakupić zamiennik – w przeciwnym przypadku po pierwszym złożeniu stopki centralnej powstanie na lewym tłumiku spore wgniecenie. Odbojnik można dorobić z gumowego wałka lub też zakupić w sklepie z artykułami gumowymi podobny zamiennik i, w razie potrzeby, odpowiednio go dopasować.

 

[oryginalny odbojnik] [odbojnik dorobiony] [odbojnik zakupiony]

 

 

5. Montaż nowych tłumików

Do montażu nowych tłumików potrzebne będą te same narzędzia co w przypadku demontażu oryginałów. Przed łączeniem tłumików z wcześniej przystosowanymi kolektorami warto je nasmarować gdyż są ciasno pasowane. Kolektorów nie należy wpychać do tłumików do oporu przed montażem na motocyklu, gdyż można niechcący uszkodzić zewnętrzne elementy chromu. Obejmy zaciskowe należy nałożyć na kolektory przed złączeniem z tłumikiem.

 

[montaż tłumików]

 

 

6. Wnioski

Jak widać nowe tłumiki prezentują się wyśmienicie. W przeciwieństwie do innych zamienników (Predatora czy też Lasera) wyglądają podobnie do oryginałów i nie kolidują z linią motocykla. Wersja Marvingów jeszcze sprzed kilku lat odznaczała się mniejszym kątem natarcia połączenia kolektorów z tłumikiem. W obecnie dostępnej wersji kąt natarcia został zwiększony co, moim zdaniem, jest małym mankamentem. Podobnie do oryginałów prezentują się również tłumiki Sito jednak, moim zdaniem, mają zbyt udziwnione końcówki. Dodatkowo, w przeciwieństwie do Marvingów, Sito posiadają, tak jak w przypadku oryginalnych tłumików, łącznik pomiędzy wydechami co tylko niepotrzebnie komplikuje montaż i demontaż tłumików.

Dzięki temu, iż tłumiki Marving są wykonane specjalnie do FZX’a, po montażu nie są wymagane żadne dodatkowe regulacje ani modyfikacje.

Tłumiki mają przyjemny basowy dźwięk i nie wpływają na osiągi motocykla.

Dzięki temu, iż montaż wymaga rozcięcia rur kolektorowych w przyszłości można będzie również bez problemu odnowić powłokę galwaniczną.

 

Poniżej zamieszczam porównanie oryginałów z Marvingami:

 

[oryginał przód] [oryginał tył] [Marving przód] [Marving tył] [Marving wymiary]

 

©2007 - Grzegorz Kamiński, Yamaha FZX 750 '87